Kærlighed og Frihed

Kærlighed og frihed

 Om mine forgæves forsøg på at gennemskue tilværelsen...

Hvad er kristendom?

Et par famlende forsøg på at indkredse et vanskeligt spørgsmål.

DET SPØRGSMÅL har jeg arbejdet med på daglig basis stort set hele mit voksenliv. I prædiken efter prædiken gennem mere end 30 år har jeg funderet over dette 'evangelium', som jeg ved skæbnens tilskikkelse er blevet viet til, og jeg arbejder stadig med det - uden dog at have fundet noget, som jeg med rette kunne kalde 'den rette lære' endsige da 'den absolutte sandhed'. Alligevel - eller måske netop derfor - vil jeg gerne kalde mig selv kristen. Det kræver nok en forklaring.

Når jeg endnu ikke har fundet noget endegyldig kristen sandhed, selv om guderne skal vide, at jeg har søgt, så skyldes det måske, at der slet ikke findes nogen endegyldig kristen sandhed i form af en fast etableret religion, lov eller moral, kosmologi eller filosofi eller hvad, man nu vil. Altså ikke noget, man med rette kunne kalde en sand kristen lære. Der er masser af kristne dogmer og læresætninger, bekendelser og hellige skrifter, men for mig at se er det alt sammen mere eller mindre heldige forsøg på at fastslå og fastholde noget levende og uregerligt. Som Poul Henningsens vilde blomst, der dør, når den kommer i gartnerhænder. Til gengæld findes der en Kristus, der ifølge evangeliet er både sand Gud og sandt menneske - det vil sige livet selv i sin umiskendelige dobbelthed. Og som det levende liv, han ikke blot var, men hævdes fortsat at være, er han - som alt andet i universet - i bevægelse. Evangeliet taler om, at hans ånd er levende til stede i den kristne menighed - eller blot dér, hvor et par stykker snakker om ham - og det er altså den ånd - langt mere end døde bogstaver og givne læresætninger og sandheder - der bevæger hans menighed.

Jeg synes, det er en befriende tanke. Og meget mere end det. Det er en tanke, der giver mit selv en helt ny værdighed - jeg, der før måtte bøje mig for og kæmpe med at begribe andres etablerede 'sandheder', men som nu kan rette mig op med klar besked om at tænke selv - lytte til mit eget hjerte og min egen samvittighed, når livet skal forstås og leves. Lytte til min egen Kristus, som Paulus kunne have formuleret det. Den Kristus, vi lever og røres og er i - som altså altid er i bevægelse. Man kunne måske formulere det sådan: Kristen er ikke noget, jeg er - det er noget, jeg hele tiden bliver igen og igen i mødet med andre mennesker. Måske.

Det bringer mig så videre til spørgsmålet om, hvad der er formålet med evangeliet. Eller: Hvad vil denne Jesus mig egentlig? Ifølge evangeliet om ham, brugte han sit liv på at underminere det herskende religiøse og politiske samfund til fordel for et nyt fællesskab mellem mennesker. Et fællesskab, som ikke bygger på samhørighed i form af nationale, politiske, religiøse, moralske, racemæssige, familiemæssige eller andre fælles kendetegn. Ej heller på enighed om den rette måde at leve på eller om den rette tro - men på en drøm og et håb - på en længsel efter den nye jord og den nye himmel, som det siges. Det frie liv og det kærlige, forpligtende fællesskab, som ikke vil tilbede kejseren, men sætter det medmenneske, du møder på din vej, over alt. Mennesker er ikke til for kejserens skyld. Nej, kejseren er alene til for at tjene mennesker. Jeg tror, det var et hovedanliggende for den nye Kristusbevægelse.

Selvfølgelig skabte denne ikkevoldelige, åndelige underminering af det etablerede samfund voldsom modstand og forfølgelse fra magthavernes side - en modstand, der på et tidspunkt mundede ud i Jesu henrettelse på det romerske kors - og som fortsatte, alt som den bevægelse, Jesus og måske ikke mindst Paulus satte i gang, bredte sig rundt i hele Romerriget. Men hos nogle få antændte Jesus' liv - og måske ikke mindst hans død - den indre glød, som fik dem til - stik imod al rimelig fornuft - at kæmpe for at realisere denne drøm om et universelt menneskeligt fællesskab, der byggede på grænseløs og ubetinget kærlighed fremfor forkærlighed - selvhengivelse fremfor overlevelse - og som satte medmenneskets tarv højere end ens egne. Stik imod al erfaring følte de en vished om, at denne drøm med Guds hjælp snart ville gå i opfyldelse.

Modstand imod evangeliet er ikke blot forståelig, men såre menneskelig. Som kristen giver jeg godt nok Kristus og hans ånd lov til at gennem-strømme mig - f.eks. når jeg lytter til evangeliet, som det udfolder sig ved gudstjenesten, eller hvor den nu vil - men det sker i en stadig kamp med mit eget ego, der vil mig selv - der selv vil have magt over min egen tilværelse - der vil overlevelse fremfor alt - også på andres bekostning.

Ifølge evangeliet er mennesket splittet mellem disse to indbyrdes kæmpende rivaler. Kød og ånd kalder Paulus dem - man kunne vel også sige Gud og Djævelen eller ens egoistiske jeg og ens guddommelige selv, som de spirituelle siger det. Eller hvad man nu vil. Det vigtige er erfaringen af mennesket som et splittet væsen.

Fra min ordination den 6. september 1981 i Hans Egedes Kirke i Nuuk. Det er Karl Knudsen, der læser, mens Kirsten ser på.

Denne ydre og indre modstand vanskeliggør selvfølgelig i nogen grad realiseringen af det Guds rige, som Jesus forkyndte i ord og i handling, og hvis gennemførelse – eller måske rettere: afventen - han overgav som en opgave til sine disciple og til de senere kristne menigheder, der spredte sig ud over verden. Kaster man et blik på verdens tilstand ifølge medierne og måske også på ens egen, synes opfyldelsen af den kristne drøm om Guds rige at være uendeligt langt borte. Men måske er drømmen om sådan en verdensomvæl-tende kristen revolution blot endnu et udtryk for det menneskelige magtbegær. Engang sagde Jesus noget om, at Guds rige allerede var her lige nu midt iblandt os. Og måske er Guds rige - den kristne drøm - noget helt andet end det, som alverdens imperier, kongeriger og pavedømmer med alle deres herligheder og deres imponerende magt og produktivitet, er udtryk for. Måske oprinder Guds rige i samme øjeblik, vi tør give slip på os selv og åbne os for Kristus-ånden eller tør hengive os til Kristus, som det udtrykkes. Og at åbne sig for Kristusånden eller hengive sig til Kristus er at åbne sig for og hengive sig fordomsfrit og uden betingelser til sit medmenneske. At elske – thi deri er livet. Når det sker - og det sker! - i det små - i dagligdagens mange samtaler og samvær - ja, så vil jeg mene, man godt kan tale om, at det er Guds rige, der bryder frem lige midt iblandt os. Og da bliver jeg kristen - når Kristusånden så at sige slipper mig fri fra mig selv og overgiver mig til det, som ifølge Kristus er det vigtigste af alt: mit medmenneske. I små glimt af spontan, umotiveret medmenneskelighed – eller rent ud sagt: selvhengiven-de kærlighed.


Så hvad betyder min Kristus så for mig, der kalder mig kristen? Personligt har jeg aldrig oplevet nogen livsforvandlende åbenbaring eller for den sags skyld 'set lyset'. Jeg synes på ingen måde, min kristendom har gjort mig til et nyt og bedre menneske. Min indre splittelse er for mig særdeles nærværende i dagligdagen. Så for mig betyder min kristendom ikke, at jeg er noget særligt i forhold til andre mennesker. Mit liv er et ganske almindeligt liv præget af frygt for Gud og hvermand i håb om at blive til noget fint og stort - vinde min fars og andres anerkendelse og tjene mange penge. Bortset fra frygten er der ikke noget af det, der er lykkedes. Men ind i dette ganske almindelige menneskeliv blander der sig så noget virkelig stort, som aldrig er min egen fortjeneste, men en ren og skær gave, der ligesom oplyser mit splittede liv på den flade strand og gør det både helligt, udvalgt og elsket. Sådan som det nu engang er! I heldige øjeblikke kan denne bevidsthed gøre mig lidt glad. Glad og taknemmelig for livet - glad for mine medmennesker, som jeg deler dette liv med - og også lidt mere glad for mig selv - fordi det hele ikke er op til mig. Dybest set var og er mit liv båret af livet selv - nærmest på trods af alle mine egne anstrengelser. Når det en gang imellem slår mig - det kan være når jeg går i kirke eller snakker med gode venner eller bare går en tur ved havet - så lever jeg igen. Så er jeg på ny.

2016

Den kristne kirkes tilblivelse                                  Var det Gud selv eller kejseren i Rom, der skabte den verdensomspændende kirke? 

HVIS MAN SKAL PRØVE AT FORKLARE, hvad kristendom er, kunne man bruge kærligheden som indfaldsvinkel. Kærlighed (agape) i forhold til forkær-lighed (eros). Jeg læser Jesu forkyndelse som et revolutionært opgør med forkærligheden eller privilegierne af enhver art (grundet status fødsel, religion, etnicitet moral osv.). Når Gud er ånd eller kærlighed, som det hedder, er Gud ikke længere en selektiv Gud, der hytter sine fremfor andre. Helbredelse af syndere og fremmede og mange af lignelserne ser jeg som tegn på Guds kongedømme, hvor Gud selv og ikke kejsere og konger regerer over deres hierarkiske klassesamfund. Kejsere og konger og den verden, de repræsenterer, skildres som Guds modstandere (Satans værk), som bør forsages til fordel for Guds kongedømme, hvor der hersker frihed, lighed og kærlighed mellem mennesker uanset hvad og uanset hvem. En lighed, der bunder i en dyb respekt for ethvert menneske - ethvert Guds barn. De eneste, som ikke kan leve i Guds kongedømme, er dem, der ikke vil acceptere denne lighed - dem, der tager deres privilegier i verden med over i Guds kongedømme (basileia tou theou). ’Gud’ er for jøden Jesus selv-følgelig jødernes Gud (Abrahams, Isaks og Jakobs Gud), som denne verdens magter (denne verdens fyrste) har karikeret til ukendelighed, så han passer til deres korrupte og uretfærdige verdensorden.

At forsage eller ligefrem hade denne verden er altså at opgive hele den verdensorden eller civilisation, vi er opdraget i med dens imperier, religio-ner, hierarkier, magtkampe, politik og det hykleri, der bliver så åbenbart, når magthaverne skal forsøge at retfærdiggøre uretfærdigheden med fagre ord.

Ifølge evangelierne starter Jesus rent praktisk den bevægelse, som skal munde ud i Guds kongedømme. Han sender sine apostle (missionærer) ud i landet med det formål at helbrede og forkynde, at den gamle tid er forbi og Guds kongedømme er på vej. Tanken er vel, at denne nye verdensorden, hvor det er Gud, frihed, lighed og broderkærlighed, der hersker, skal brede sig nedefra som en surdej, der til sidst gennemsyrer hele dejen.

Denne folkebevægelse eller revolution nedefra kunne vel godt være historisk, ikke mindst fordi samtiden nærmest vrimler med den slags bevægelser, der ville gøre op med den herskende samfundsorden, det kor-rupte præsteskab, det lige så korrupte kongedømme og den romerske besættelse. Så vidt vides blev alle disse bevægelser - herunder Jesus-bevægelsen - udryddet med hård hånd af de jødiske og romerske myndig-heder. Jesus bliver henrettet på det romerske kors - ifølge evangelierne især foranlediget af det jødiske præsteskab, en letbevægelig befolkning, der snart er for, snart imod hvad som helst, og en valen romersk guvernør, der ikke tør følge sit eget hjerte. 

Henrettelsen bringer imidlertid ikke bevægelsen til ophør som forventet. Den dukker op igen, men nok ikke helt i dens oprindelige skikkelse. For det første fortolkes nederlaget med korsfæstelsen paradoksalt nok positivt som udtryk for Guds vilje og plan. Med sin oprejsning af Jesus fra grav og død til den højeste ære underkender og forkaster Israels Gud klart sit eget folks – både elitens og pøbelens - handling og holdning, da de slog hans elskede søn ihjel efter at have pint og plaget og ydmyget ham. Straffen over folket kommer 40 år senere med Jerusalems ødelæggelse og Israels opløsning som nation. Til gengæld vender Israels Gud sig mod andre folk, som nu indbydes til at få del i hans kongedømme med frihed, lighed og retfærdighed – i hvert fald ifølge evangelisterne. Dette kongedømme bliver ikke længere skabt nedefra, men i bogstaveligste forstand ovenfra, idet Jesus forventes at komme igen (indenfor denne generation!) som den senjødiske menneskesøn eller messias, der ridende på himlens skyer sammen med sine engle skal udrydde al verdens ondskab, død og elendighed og oprette sit herlighedsrige for de udvalgte. Indtil da skal man blot vente stille og roligt med inderlig glæde og tålmodighed, mens man tåler og lider under verdens forfølgelser og ydmygelser, der er for intet at regne mod den herlighed, der snart skal oprinde for de udvalgte.


Således vender evangelierne tilsyneladende en revolutionær, aktiv frihedskamp til en passiv forventning om Guds indgriben i verdens skæve gang. Fra en klokkeklar opfordring til at kæmpe aktivt for retfærdighed og lighed gennem civil ulydighed eller måske endda med sværdet i hånd – i hvert fald ’ordets sværd’ – ændres Jesu forkyndelse allerede i evangelierne selv til en opfordring om passiv afventen, hvor man indordner sig lydigt under den gældende verdensorden, indtil Jesus selv kommer igen og ordner alt lige om lidt.

Dette synes også at være et hovedanliggende for Paulus, hvor Jesu egen for-kyndelse er ikkeeksisterende. Ja, hele Det nye Testamente ånder af den samme forventning om Guds og hans søns snarlige indgriben og den deraf følgende kristne passivitet i forhold til verdens-magtens nok så uretfærdige, hykleriske og gennemkorrupte regimer.


Det er vel ikke så underligt, at verdensmagten kunne se en fordel i at udbrede denne omvendte og til ukendelighed fordrejede forkyndelse af Jesu budskab, der var som skabt til at passivisere enhver befolkning og så at sige med Gud selv i hånden herske uindskrænket over masserne, mens disse tålmodigt ventede på bedre tider, sådan som de havde fået besked på fra højeste sted.


Denne uhellige alliance mellem kirke og stat skulle komme til at præge verden foreløbig i 2000 år, og selv har jeg været en ivrig medarbejder på den i 30 år.

2024

Der er en klokkeklar diskrepans mellem Jesus og den magtfulde statskirke, som hævder at forvalte hans budskab. Så for at vende tilbage til sit oprindelige udgangspunkt bør kirken måske som noget af det første opgive al sin jordiske rigdom og alle sine magtsymboler såsom katedraler og andre imponerende kirkebygninger, forgyldte bispekåber og ordensprydede præstekjoler. Det ville vel være mere i pagt med Jesu forkyndelse, der ikke mindst var et svidende opgør med imponerende templer og magtfulde præsteskaber til fordel for evangeliets hjertelige og selvhengivende lys og salt - evangeliets dybtliggende respekt for mennesket fremfor systemet. Det spørgsmål burde måske være det første i enhver kirkelig strukturdebat.

Slå dem ned som gale hunde!

FAR VERDEN, FAR VEL! er en af kernesalmerne i Den autoriserede dan-ske salmebog, og budskabet er vel ganske klart: Verden er ond og hyklerisk, ligesom mennesker er det - og det er der ikke noget at gøre ved! Sådan er det bare, og alle de fortabte, som føler konsekvensen af denne ondskab, må bare væbne sig med tålmodighed, for lyksaligheden i Guds rige venter dem. Engang skal alt blive godt, selv om det lige nu ser sort ud. Dette tema går igen i ganske mange af salmebogens salmer, der selvsagt er med, fordi de afspejler kirkens budskab, som vel er dette evangelium for Guds børn om, at Guds rige kommer og gør en ende på al elendigheden og ondskaben i verden - ja, gør en ende selv på døden. Det er også det gennemgående budskab i Det nye Testamente - ikke mindst hos Paulus. Men var det også Jesu egen forkyndelse?

Det er jo om noget et passiviserende budskab. Kristne skal ikke sætte sig imod det onde, men bære alt med et smil - i bevidstheden om, at frelsen nok skal komme. Kristne skal slet ikke gøre oprør mod det bestående - mod øvrigheden - men underordne sig stille og roligt, uanset beskaffenheden af den bestående orden. Det var lidt af et hovedanliggende for Martin Luther, der jo har lagt navn til den danske statskirke fra 1536. Luther frygtede anarkiet som pesten og er kendt for sit bramfri råd til fyrsterne, da de undertrykte bønder gjorde oprør: Slå dem ned som gale hunde! Oprør mod øvrigheden er ifølge ham simpelt hen ukristeligt, og det kan øvrigheden jo så være glad for. Luther løb dog ind i visse fortolkningsvanskeligheder, da han på trods af sin kristne grundholdning til oprør sagde god for fyrsternes oprør mod den katolske kejser Karl V. Han måtte forklare det med, at oprør i visse tilfælde kunne tillades, dersom øvrigheden var tyrannisk eller direkte Antikrist, som f.eks. Paven. Så var ulydighed og oprør på sin plads. Men ellers ikke. Men hvornår er øvrigheden tyrannisk, og hvem skal afgøre det, Martin?

Der var andre kristendomsopfattelser i spil i dette rasende 16. århundrede, opfattelser som gik på, at evangeliet netop var en opfordring til at kaste undertrykkelsens åg af sig og gøre op med den altdominerende øvrighed. Kristendom blev her opfattet som en friheds- og oprørsbevægelse for arme og undertrykte mennesker, men disse opfattelser blev med hård hånd fejet af bordet af Luther som sværmerier, der var bragt til torvs af mennesker, der hverken forstod evangeliet eller den virkelighed, de levede i, men lod sig forføre af drømme og falske forhåbninger til stor skade både for sig selv og for samfundet som helhed.

En af Luthers argeste modstandere i reformationskampen var Thomas Müntzer, der netop plæderede for en tiltrængt samfundsomvæltning af det feudale fyrstedømme, hvilket i sidste ende kostede ham hovedet. Han er senere blevet nærmest helgenkåret af bl. a. Friedrich Engels for sine revolu-tionære socialistiske og kommunistiske tanker, og i det gamle Østtyskland figurerede han på pengesedlerne. 

Kampen dengang som nu stod ikke om, hvorvidt evangeliet var et politisk skrift eller ej, selv om det ofte er blevet og stadig bliver hævdet, men om hvilken politik, der skulle udledes af det: Det bestående feudale og imperi-ale klassesamfund eller en form for egalitær socialisme eller kommunisme.

Martin Luther i Melchior Lorcks streg

Begge dele er teologisk plausible fortolkninger af Det nye Testamente, der som tidligere nævnt mere har form af en debatbog end af en helstøbt uomgængelig sandhed. Nu blev det Martin Luthers og den franske teolog Jean Calvins fortolkninger, der kom til at dominere Nord- og Mellem-europa og dets mange kolonier helt op til vore dage, men man kan vel godt hævde, at Thomas Müntzer på sæt og vis stod fadder til den socialistiske bevægelse, der bredte sig over store dele af verden i det 19. og 20. århundrede. Den igangværende bitre globale kamp mellem liberalismen på den ene side og socialismen på den anden, som liberalisterne kalder kampen mellem demokrati og autokrati eller rent ud mellem frihed og diktatur, kan derfor også med lidt god vilje ses som en videreførelse af de reformatoriske kampe i det 15. og 16. århundredes Europa.

2024

Mit liv som forsigtigt uortodoks præst i folkekirken

SOM NÆVNT HAR JEG VÆRET PRÆST i den danske og til dels den grønlandske kirke i 30 år - heraf de 12 tillige som provst, hvorfor jeg på en måde ret så skamløst har modtaget et ridderkors af Hendes Majestæt Dronningen som en særlig anerkendelse for min indsats. Problemet var og er nemlig, at jeg ganske ofte har befundet mig i en dyb tvivl om mit såkaldte kald. Om jeg nu også kunne stå inde for det, jeg var. Ikke blot teologisk med hensyn til det budskab, jeg var sat til at forkynde, men måske ikke mindst i forhold til min stilling og status i samfundet. Der er selvfølgelig en vis sammenhæng mellem de to forhold, men spørgsmålet var, om jeg for alvor kunne leve op til de krav og forventninger jeg som præst blev stillet overfor både af kirkens og for så vidt landets ledelse og af de menigheder, der havde valgt mig. Var jeg med andre ord troværdig i mit embede? Var der overensstem-melse mellem min gøren og laden i mit arbejde og mine inderste tanker og følelser, eller var der en splittelse, som jeg så mere eller mindre måtte forsøge at undertrykke eller dække over ved at lade som om? Det vil jeg prøve at belyse i det følgende.


I de første mange år af min præstetid var jeg en lydig forkæmper for den rette luthersk-evangeliske lære, og søgte efter bedste evne at forkynde evangeliet rent og purt, ligesom jeg bekæmpede 'vranglærerne' efter bedste evne i henhold til mit præsteløfte. I virkeligheden var jeg rystende bange for at prædike 'forkert.' Jeg vidste meget vel, at troens mange linjevogtere stod parat med det gule flag eller det, der var værre, hvis jeg vovede mig ud over den ortodokse teologis fastsatte rammer. Men Gud ske lov blev jeg revet ud af dogmatismens og rettroenhedens klør af gode mennesker, så jeg efterhånden kom frem til følgende håbefulde erkendelse:


Alle de gamle formuleringer er menneskeskabte – så vældige de end kan være i deres fantastiske, poetiske og mytologiske formuleringer – de er menneskeskabte og tidsbestemte – aldrig eviggyldige. Det er til gengæld ofte det, de skriver om, men eviggyldige sandheder må tages op af hver ny genration og formuleres igen og igen. Det er vel netop, hvad teologi handler om. Det er derfor, vi prædiker. Og det spændende ved det er, at de gamle formuleringer og forestillinger bliver levende igen, fordi jeg nu ser dem på en ny måde – ikke som eviggyldige sandheder, der skal tros, for at jeg med rette kan kalde mig kristen – for ikke at sige præst, men som det, de er, som det, de altid har været: vidunderlige menneskelige vidnesbyrd om det guddommelige nærvær i vores liv, som møder os i Kristus. Ved at pille dem ned fra den piedestal, de så forkert var anbragt på – og hvor de stod som stive og døde støtter, der herskede uindskræn-ket med deres troskrav over mit og mange andres kristenliv – kom de ned på jorden og dermed blev de pludselig levende igen.


Den danske Folkekirke er en statskirke - en national kult, om man vil, stærkt knyttet til kongemagten, og det har den på forskellig vis været, lige siden kongeriget Danmark blev til for godt tusind år siden. Det indebærer blandt meget andet, at kirkens præster i århundredernes løb ikke blot har repræsenteret Gud, så at sige, men også kronen eller staten overfor de lokale menigheder. Gud og Kongen står der manende på mit ridderkors. En funktion, der som beskrevet ovenfor måske er indbygget allerede i kirkens allerældste grundlag. Dette har i høj grad været med til at definere præsterollen med billeder som hyrden for fåreflokken (pastor) eller fader for sognebørnene (et begreb jeg forgæves har prøvet at eliminere fra ordforrådet).

Denne tilforladelige og veldokumenterede rolle var i min tid stadig ganske indgroet - både hos præster og menigheder - men noget tyder på, at den i dag er i opbrud, hvilket tilsyneladende medfører ret kaotiske forhold i mange menigheder, der ofte minder om en fåreflok uden hyrde, fordi den gamle ledelsesstruktur og den gamle præsterolle endnu ikke er blevet erstattet af noget andet, og dette tomrum er ikke godt for nogen. Det kalder i høj grad på en kirkelig og præstelig selvbesindelse.


Selv har jeg aldrig brudt mig om den rolle og vel heller ikke rigtig formået at leve op til den, bortset fra dens obligatoriske ceremonielle funktioner, som i øvrigt kan være ganske behagelige. Nej, for mig ligger en anden rolle langt nærmere og virker langt mere tillokkende end højærværdighedens eller skolemesterens, og det er Narrens. Denne rolle kan bestyrkes ved at kaste et blik på præstens kjole og krave, der sagtens tåler sammenligning med en om end lidt tam klovnedragt - blot uden klovnens farver og schwung og (som regel) uden den røde næse. For hvad er narrens opgave andet end at underholde og sige den ilde hørte sandhed, så det ikke er til at misforstå? Til gengæld er narren sjældent særlig populær. Lidt ugleset, måske også lidt aparte må han som gøgler påtage sig sin klovnedragt og spille op til dans for sit ofte nok skeptiske og kritiske publikum. 

Dette intense maleri af Inge Merete Gross rammer nok den pastorale virkelighed i dag noget mere præcist end den almindeligt forventede præsterolle. 

Jeg mener såmænd nok, at jeg indimellem har forkyndt evangeliets frihed i kraft af 'nåden i Kristus', som det hedder i biskoppens kollats - i et forsøg på at gøre mine medmennesker og mig selv lidt mere frimodige og gladere for livet som kristne. Knap så god har jeg vel været til narrens anden funktion: at tale Roma midt imod. Men det er dog sket - nok mest i artikler og kronikker igennem årene. Sjældent direkte fra prædikestolen og alt for sjældent højt nok. Som de mange mange andre, der har risikeret liv, ære og værdighed, fordi deres opfattelse af evangeliet tvang dem til at sige imod.


En gylden chance for 'martyriet' fik jeg, da præsten i Tårbæk, Torkild Grosbøll i 2003 blev hængt ud som kætter og nærmest ydmyget offentligt på grund af sine tanker om den herskende statsautoriserede gudsfore-stilling. 'Præsten, der ikke tror på Gud,' blev verdensberygtet, så selv Paven i Rom måtte tage afstand fra ham. Jeg forsvarede ham selvfølgelig offentligt, men jeg turde alligevel ikke sætte min egen gode stilling ind på sagen, hvad jeg har fortrudt lige siden. For mig var det forkyndelses-friheden og frisindet - ja, selve den frie teologiske samtale, der stod på spil, overfor en halvfundamentalistisk statsstyret præstekirke. Men jeg svigtede, da det gjaldt.

John Shelby Spong

Jeg skulle sjunget lidt mer måske - måske vel også lidt bedre ...  Jeg ville forfærdeligt gerne have moderniseret folkekirken både liturgisk og strukturelt og forsøgte såmænd også, men det er svært at indføre nye tiltag i folkekirken - meget svært.

Det var nu ellers herlige tider. Vi skrev debatbøger om Lidenskab og Smålighed og drog til konferencer i ind- og udland. Skrev artikler og holdt foredrag rundt omkring i landet. Afholdt vilde forsøgsgudstjenester og intense studiekredse. Optrådte i radio og tv. Lavede salmevideoer i fællesskab og meget mere.

Tre år i træk rejste jeg til et seminar i Rättvik i Dalarne og til Oslo for at være sammen med den amerikanske biskop John Shelby Spong, som jeg tilfældigt havde hørt om og var blevet grebet af. Jeg læste hans mange bøger om nødvendigheden af en ny reformation og en ny kirke, for hvis ikke kirken blev radikalt forandret døde den simpelt hen. Der var en lidenskab til stede sammen med en inderlig kærlighed til vores kirke parret med en dyb bekymring for dens fremtid. Stjernestunder ved Siljansøen ...

Rättvikseminaret 2005. Kirsten og jeg fotograferet sammen med Jack Spong og hans kone Christine. Spong døde 90 år gammel i 2021.

... Problemet er, at de gamle formuleringer ikke længere giver mening for ret mange mennesker, hvis de tages for pålydende. De fleste afskriver dem umiddelbart som forældede og uved-kommende. Man kan måske sige, at de gamle formuleringer er blevet skamredet af en bogstavelig og fundamentalistisk for-ståelse i en grad, så det kræver et kæmpearbejde at føre dem tilbage til deres oprindelige mening. Det er, som om forestil-lingerne har overtaget indholdets plads, så troen på forestil-lingerne overtog troen på det, der lå bag forestillingerne. Det er netop fundamentalismens overfladiske væsen. Læser vi Bibelen bogstaveligt, sådan som Spong er vokset op med den – og vel de fleste af os mere eller mindre selektivt - går vi ikke blot fejl af budskabet – men vi risikerer at gøre os selv til fortalere for et forvrænget og forkvaklet menneskesyn og samfundssyn, der legitimerer overgreb på mennesker ud fra en bogstavelig læs-ning af Den hellige Skrift. Eksemplerne på en sådan læsning af Bibelen er utallige og giver sig udslag i kvindeundertrykkelse, fordømmelse af homoseksuelle, antisemitisme, sanktionering af et jødisk, muslimsk eller kristent storrige osv osv ...

Læs hele min artikel om Spongs anliggende her

Se Egon Lausens interview med mig om folkekirken fra 2005. Det er stadig aktuelt. Forandringer i folkekirken tager tid.

Kongen og Narren

DEN NAVNKUNDIGE JØDISKE SAGNKONGE, David, var en lykkemand. Alt, hvad han foretog sig, lykkedes overmåde godt – det var, som om Gud selv var med ham. Han opnåede stor magt og fik samlet det jødiske storrige Israel og han holdt alle dets fjender stangen. Men på toppen af hans magt gik det galt for ham. Han blev betaget af en smuk kvinde, der tog bad på taget af nabohuset. Han måtte have hende, men det viste sig, at hun var gift med en af hans generaler ved navn Urias. David ordnede sagen på den måde, at han sendte Urias ud på en mission, hvor han efter alt at dømme ville blive dræbt. Og det blev han, og David kunne tage den smukke - nu enkefru Batseba til sig. Så vidt så godt. Nu havde kong David en profet ved hoffet ved navn Nathan, og en dag kom Nathan og fortalte David en historie om en rig mand, der havde en fattig nabo. Den rige mand havde småkvæg i mængde, men den fattige havde kun et lille lam, som han til gengæld elskede overalt på jorden. En dag fik den rige mand uventet besøg, og da han ikke nænnede at tage af sine egne dyr, tog han den fattige mands lam, slagtede det og serverede det for sine gæster. Da kongen hørte den historie, blev han voldsomt opbragt og forsikrede om, at denne mand skulle straffes, for sådan gjorde man bare ikke i Davids rige. Og så udtaler Nathan de berømte ord: Du er manden!


For så vidt vil jeg gerne bevare folkekirken som en statskirke, fordi jeg tror, kirken har brug for staten, så den kan tale og blomstre frit – sådan som den jo også gør det i vidt omfang. Men den egentlige grund er, at staten har brug for kirken – staten har brug for evangeliets lys og salt – har brug for, at nogen taler statsmagten imod, når den af den ene eller anden grund bliver umenneskelig. 

Tror præsten på Gud?

Kirken i Farver spørger fem fynske præster om deres tro. Heriblandt mig.

Når vi af gammel vane sætter skel mellem dem derude og os herinde og dermed glemmer vores kristne kærlighed. Det vidste kong David. Og derfor havde Nathan sin gang ved hoffet – og derfor måtte han tale frit til kongen – så ubehageligt det end måtte være. En del af Nathan går igen i de enevæl-dige middelalderkongers nar, der havde lidt af den samme funktion – at være den, der måske ene af alle kunne tale kongen imod frit og frimodigt.


Kirken som sådan en statsansat nar er måske ikke det dårligste billede på folkekirken. Engang havde vi et samfund, der i høj grad værdsatte lighed og retfærdighed, og som også gjorde en stor indsats for at fremme disse lighedsidealer i vores samfundspolitik og rundt omkring i verden. Hvad det angår, vil jeg ikke tøve med at påstå, at vi havde et af verdens frieste og bedste samfund. Men tiderne skifter, og vi bliver igen sært krigeriske og fordømmende, og så skal der altså tales imod, så det kan høres – og så er det for mig at se fløjtende ligegyldigt, hvor denne modsigelse kommer fra - bare den kommer.


Som præst i statskirken vil jeg meget nødigt have mundkurv på af mennesker, som åbenbart helst ser præstestanden som en samling tandløse hyggeonkler og -tanter. Og tilsiger Kristus mig at modsige statsmagten eller en hvilken som helst anden umenneskelig magtudøvelse fra prædikestolen – så gør jeg det. Håber jeg. For mig at se er det netop en umistelig del af kirkens forkyndelse, og jeg ville føle mig noget luset, hvis jeg af hensyn til den gode stemning undlod at sige sandheden. Både på prædikestolen og alle andre steder. Det burde jeg i hvert fald.

2005

Vorherre bevares!

Se vores salmevideo her fra 1992 om en gammel præsts visioner under indgangsbønnen.


Skriblerier hen ad vejen...

EFTER MIN AFSKED SOM PROVST i 2009 flyttede vi til et ældre noget forsømt hus i Svanninge Bakker, og her gik vi i gang med at renovere huset og opbygge haven fra bunden. Det var et meget anderledes, men spændende og hårdt arbejde, der et par gange var ved at koste mig livet, da jeg jo bare var en glad amatør. Dog blev der også tid til at arbejde videre teologisk og kirkeligt. Jeg fik et toårs vikariat som sognepræst, og i fire år var jeg involveret i menighedsrådsarbejde. Der blev også tid til at oversætte Det nye Testamente og flere bøger, som jeg fandt spændende. Bl. a. to bøger af Karen Armstrong: The Case For God, som blev udgivet med titlen: Sagen Gud - og Paul, the Apostle, We Love to Hate. En bog over trosbe-kendelsen af David Steindl-Rast: Deeper Than Words samt en bog om Fadervor af John Dominic Crossan: The Greatest Prayer. Endelig forsøgte jeg - inspireret af Steindl-Rast - at skrive en personlig bog om Trosbeken-delsen. I en kort periode i 2013 skrev jeg en slags dagbog, især inspireret af Lev Tolstojs og Mahatma Gandhis tanker. Jeg kalder den for Svanningebogen. Også på Amager, hvortil vi flyttede i 2022, bliver der tid til lidt skriblerier indimellem. Ved siden af er der links til nogle af 'værkerne.'

Kampen om Jesus

Det nye Testamente i min oversættelse og opsætning. Indledning og noter

Svanningebogen

Optegnelser om kristendom og kirke - golf og genvordigheder fra foråret 2013

Mig og trosbekendelsen

En fortrolig samtale med den apostolske trosbekendelse

Prædikener 1

En samling prædikener fra Advent til og med Pinse

Prædikener 2

En samling prædikener fra Trinitatistiden

Vær glad, min sjæl

Prædikener, der følger de fire evangelier kronologisk

Små skridt

En selvbiografi fra barndom og opvækst