Erik Fonsbøl

Hvad er det glædelige budskab?

                  Mine forgæves forsøg på at gennemskue kristendommen

Hvad er frihed?

Frihed er måske ikke så meget frihed fra noget som frihed til at være et helt menneske. 

"Hør nu her: Til frihed har Kristus befriet os, så stå nu fast og lad jer ikke på ny spænde for slaveriets vogn."
Paulus til galaterne 

Et frit menneske? Glad var han i hvert fald, men dybt afhængig af båden og påhængsmotoren, solarolien og kedeldragten, hvis han ville overleve Frihed som en for sig selv frit svævende og uafhængig tilstand, er nok en illusion.

Når Paulus taler om frihed, handler det om at være fri i forhold til at være slave - om at være søn af huset med arveret i forhold til at være ansat som slave uden frihedsrettigheder. Frelsen var således slavens over-gang fra slavekår til frimandskår. Ordet betyder konkret 'frihalse' - dvs. at jernringen om slavens hals blev brudt op og fjernet. Den frihed har Kristus ifølge Paulus frikøbt de troende til. Han har så at sige betalt for den med sit eget liv ved selv at påtage sig menneskers slavekår, lidelse og død, selv om han egentlig nærmest var Guds ligemand. Dette var en  kærlighedshandling af kosmiske dimensioner, som Gud efterfølgende belønnede Jesus for med opstandelse fra de døde, status som Guds søn og det højest tænkelige embede som Guds nærmeste rådgiver.

Frihed betyder altså for Paulus, at man godt nok ikke længere er under befaling af religiøse, filosofiske eller politiske doktriner og love, men til gengæld lever man er  'i Kristus' - dvs. nu er det  Kristus, der er Herre, og det er hans selvopofrende kærlighed, der er den nye lov eller ledestjerne, hans troende 'slaver' følger - eller rettere: famlende forsøger at følge under stærk ydre og indre modstand - f.eks. ustandselige tilbagefald til gamle guder eller herrer. Derfor kan Paulus sige, at det er Kristi kærlig-hed (agape på græsk) - og kun den - der kan gøre mennesker fri. Ingen religion, ingen lov eller moral, ingen status eller nok så stor rigdom og magt - ikke 'noget' som man med rette kan rose sig af og leve og bygge på, men ene og alene den selvopofrende kærlighed, som ingen for så vidt 'har' eller 'kan', men som nu strømmer frit fra Gud selv gennem livet og blot beder om at blive lukket ind i den menneskelige samtale, hvilket er ganske svært, da mennesker som bekendt har så mange sære ting for. Fri er jeg i forhold til religionen. Fri er jeg i forhold til kejsere, konger og herremænd af enhver art - men til gengæld bundet af Guds kærlighed i håb om min egen - det er, hvad et kristent menneske ifølge Paulus er, og det er så fri, man efter hans mening kan blive.

2023

Lovens Ånd         

Man kunne godt få en fornemmelse af, at Paulus nok løser sig fra én streng herre blot for at underkaste sig en endnu strengere - nemlig kærligheden. Ligesom i Bjergprædikenen i Mattæus-evangeliet, hvor de gamles lov afløses af Jesu nye lov, der ud-mærker sig ved at være næsten uudholdeligt rabiat: De gamle har for eksempel sagt: Du må ikke slå ihjel! Men jeg siger jer: Hvis du blot bliver vred, ryger du lige lukt i Helvede! Jesus overflødig-gør den fine gamle Moselov - eller i hvert fald dens bogstav - nedbryder templet, afslører de såkaldt helliges hykleri og underkaster både sig selv og sine disciple det, som man kunne kalde Lovens Ånd, som det er formuleret i den gamle profetiske drøm fra Jeremias: »Der skal komme dage, siger Jahve, da jeg slutter en ny pagt med Israels hus og med Judas hus, en pagt, der ikke er som den, jeg sluttede med deres fædre, den dag jeg tog dem ved hånden og førte dem ud af Egypten. De brød min pagt, skønt det var mig, der var deres herre, siger Jahve. Men sådan er den pagt, jeg vil slutte med Israels hus, når de dage kommer, siger Jahve: Jeg lægger min lov i deres indre og skriver den i deres hjerte. Jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk. Ingen skal længere belære sin landsmand og sin broder og sige: »Kend Jahve!« For alle kender mig, fra den mindste til den største, siger Jahve. Jeg tilgiver deres skyld og husker ikke længere på deres synd.« Bogstaven slår ihjel - Ånden gør levende, som Paulus siger. Både Paulus og Jesus kræver altså meget mere end blot lydig lovoverholdelse - nemlig en lidenskabelig, helhjertet og urokkelig kærlighed, som det er formuleret i de gamle bud: Du skal elske Jahve, din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind. Og: Du skal elske din næste som dig selv. På disse to bud bygger, ifølge Jesus og Paulus, hele jødedommen. Nu handler det ikke længere om sabbatten, spiseregler, omskærelse, rettidige bønner, takkeofre og sonofre i templet og andre for så vidt overkommelige bud eller traditioner. Nej, nu handler det om din indre beskaffenhed - dit sindelag: Om du af hjertet elsker din Gud og din næste. Dette, og intet andet, skal være din ledestjerne i samværet med andre og i det forhold til samfundet. Og det er nok det mest upopulære budskab, som tænkes kan - i hvert fald i et patriarkalsk hierarkisk samfund som det romerske.

2023

Frihedens Lov

Bjergprædikenen er underligt nok blevet kaldt Frihedens Lov, men det tror jeg, hænger sammen med den præmis eller særlige fortolkning, at dette for mennesker åbenbart så uopfyldelige krav om en indre forvandling på mystisk vis allerede er blevet opfyldt én gang for alle - nemlig gennem Jesus og hans selvopofrende kær-lighed, der førte til hans lidelse og forsmædelige død. Så friheden (frelsen) udspringer af kærlighed: at nogen allerede har købt dig fri ved at betale den pris, du på ingen måde selv var i stand til at betale, fordi du, som Paulus siger, er splittet mellem dit hjertes gode vilje på den ene side og på den anden din manglende lyst eller evne til at udfolde denne gode vilje i praksis. Dette er, så vidt jeg kan se, ånden i den kristendom, der udfoldes i store dele af Det nye Testamente og den egentlige årsag til de kristne menigheders oprindelige kendemærker: Taknemmelighed, fællesskab og glæde-lig forventning. Friheden er for Paulus langt mere en frihed til end en frihed fra. Friheden til at lade enhver given situation selv bestemme sit udkomme, fremfor at lade en religion, ideologi, politik eller et nok så helligt princip bestemme det. Han bruger selv eksemplet med de jødiske spiseregler. Det er ikke dem, der skal bestemme din adfærd, men hensynet til dit medmenneske. Du kan gøre, hvad du vil. Alt er for så vidt tilladt, men du skal hele tiden overveje, hvad der grunden til, at du enten gør det ene eller det andet. Så hvis du er sammen med mennesker, der gerne vil overholde spisereglerne, så overhold dem bare sammen med dem. Du behøver ikke fremhæve dig selv med din frihed - især ikke, hvis det sårer dine medmennesker. Og det må vel gælde for enhver situation, man møder som et frit menneske, der ikke behøver anvisning fra nogen moral eller lov. At gøre det rette afhænger af situationen, men ledestjernen lyser klart: Hvordan kan jeg bedst udtrykke min kærlighed til det menneske, jeg er sammen med lige her og nu? Netop dette altfavnende 'princip' kan få Paulus til at flyde ud i en ejendommelig kenotisk ka-rakterløshed, så han nærmest indretter sig efter dem, han er sammen med for dermed at udtrykke den kærlighed, der nu styrer den før så karakterfaste - ja, overspændt fanatiske jøde. Jo, for det handler ikke længere om, hvad man er, eller hvem man er. Livet handler om det globale menneskelige fællesskab og  den stadige samtale, der kun kan fungere, hvor sandheden aldrig er givet på forhånd.

2023


Kend dig selv!

Og glem aldrig, hvem du er!

Dette græske bonmot fra antikken handler ikke mindst om selvbevidsthed. Hvem er jeg? Hvem er jeg i virkeligheden? Og her svarer Paulus ligeud: I mig selv er jeg ikke noget værd og har intet som helst at rose mig af. Men Gud ske lov er Kristus flyttet ind i mig og har overtaget styringen af mit jeg. Han har dermed oprejst mig fra mit gamle uduelige, begærlige og dødsdømte selv til en ny frifundet og evigt levende Paulus. Kvit og frit, sært umotiveret og gratis, dvs. af ren og skær nåde. Den opstandne Kristus er nu mit egentlige jeg, og dermed bliver verdens og ikke mindst min egen retfærdige dom over mig arme synder ligegyldig - for i virkeligheden er jeg frelst og fri. Frelst fra mig selv, så at sige. Frelst fra mit normale døds-dømte slaveliv i denne verden og forbavsende nok salvet til konge i Guds rige - allerede her og nu. Mit egentlige borger-skab er således i Guds rige, selv om jeg rent faktisk endnu lever i dødens barske verden. Som kongesønnen i eventyret, der forklædte sig som tigger og derfor blev foragtet og be-handlet som tigger, fordi ingen kendte hans virkelige status, der til gengæld betød, at han kunne bære sin elendige tiggerstatus med et overbærende smil. Opgaven bliver så - hvis man altså køber Paulus' præmis - hele tiden - f.eks. gen-nem bøn og musik og samtale - at holde fast i denne nye status, fordi man af naturlig tilbøjelighed igen og igen falder tilbage i sit gamle verdslige og dødelige jeg, men også at overbevise alle andre om deres egentlige status som hellige konger og dronninger i Guds rige derinde bag det simple ydre, man ikke skal dømme mennesker på - overbevise og ikke mindst behandle enhver som det, enhver i virkeligheden er: konger og dronninger med arveret til evigt liv som Guds hellige sønner og døtre. Det er sådan, Paulus fortolker Jesus-begivenheden - som en guddommelig tilkendegivelse af, hvem vi i virkeligheden er. Det er hans evangelium, som han naturligt nok rejser verden rundt med som Guds udvalgte apostel, også selv om han møder voldsom modstand fra en blodtørstig civilisation, hvor du er din egen lykkes smed, og hvor det komme an på at gøre sig gældende, blive til noget udrette noget stort som bevis på gudernes gunst - koste hvad det vil. 

2023

Gustav Vigelands rasende dreng i Vigelandsparken i Oslo. Mit egentlige jeg?

Verden er fuld af løgn og bedrag,

afslører Thomas Kingo i dette karske digt fra 1681, og alle er vi mere eller mindre selvoptagne (forfængelige) magtmennesker, der snart skal dø, men Gud ske lov er der en anden verden - en art parallelverden, der venter, og som allerede nu kaster sit forklarende skær ind over vores forlorne liv.

Far, verden, far vel!
Jeg kedes nu længer at være din træl,
de byrder, som du mig har byltet oppå,
dem hvister jeg fra mig og vil dem forsmå,
jeg river mig løs, og jeg kedes nu ved
forfængelighed.


Hvad er det dog alt,
som verden opsminker med favr gestalt?
Det er jo kun skygger og skinnende glar,
det er jo kun bobler og skrattende kar,
det er jo kun iseskrog, skarn og fortræd,
forfængelighed.


Hvad er mine år,
som smugende svinder og snigende går?
Hvad er min bekymring? mit tankefuld sind?
min sorrig? min glæde? mit hovedes spind?
Hvad er mit arbejde? min møje? min sved?
Forfængelighed.


O rigdom og guld,
du jorderigs afgud i skinnende muld!
Du er dog af verdens bedragelig ting,
som vokser, aftager og veksles omkring,
du er dog, i højeste mærke og med,
forfængelighed.


Ak, ære, hvad er,
hvad er dine kroner og kranse, du bær?
Misundelse sidder dig altid på ryg,
du hemmelig stødes og sjælden er tryg,
du ofte dér snubler, hvor andre de gled:
forfængelighed!

Ak, yndest og gunst,
du hastig opstegne og faldende dunst,
du kunstigt opblæste og hvegende vind,
som tusind har øjne og dog løber blind,
hvad er du, når man dig ved solen har set?
Forfængelighed.


Ak, venskab og tro,
som alt efter lykken véd fløjen at sno!
Du smukke bedrager, du heldige skalk,
som skuffer så tit i bedrøvelsens kalk,
du er, som og jeg af forfarenhed ved,
forfængelighed.


Ak, kødelig lyst,
som mangen med dødelig læber har kyst,
dit fængende tønder, din flyvende gnist,
har mangen i evige luer henhvist,
din skål synes honning, men drikken er led,
forfængelighed.


Så far da, far vel!
Du skal nu ej længer bedrage min sjæl,
bedragelig verden, jeg takker dig af
og sænker dig ned i forglemmelsens grav,
jeg længes at bøde min sorrig og nød
i Abrahams skød.


Der skal mine år
begyndes i evigheds dejlige vår,
der skal ikke dagen ved solen opgry,
ej månen tilmåle mig næde og ny,
men Jesus er solen, hvis stråler er strø'd
i Abrahams skød.

Min rigdom og guld
skal være af idel bestandighed fuld,
den skal ikke tyven bestjæle mig da,
den skal ej spidsfindighed sjakre mig fra,
min rigdom er fri for al jorderigs stød
i Abrahams skød.


Jeg ære skal få
fra tronen, min Jesus han sidder oppå;
mig kronen skal gives med herlighed fyldt,
med blodet af Lammet alt over forgyldt,
den får jeg, om Satan end selv det fortrød,
i Abrahams skød.


Med yndest jeg skal
fremskinne blandt englenes hellige tal,
misundeligt øje mig ikke skal se,
Guds ansigt mig altid i øjne skal le,
der skal jeg bespotte den avindsyg død
i Abrahams skød.


Der har jeg en ven,
min Jesus, som elsker og elskes igen,
mit øje dér ser ham, sådan som han er,
han kærligheds Himmelblus stedse frembær',
ved Ånden står kærlighed evig i glød
i Abrahams skød.


Min lyst og min fryd
forfriskes ved englebasuner og lyd.
Men Gud er al lysten for mig og for dem:
Far op da, min sjæl, og al verden forglem!
Men glem ej, at lysten er evig og sød
i Abrahams skød!

Slå dem ned som gale hunde!

Far verden, Far vel! er en af kernesalmerne i Den autoriserede dan-ske salmebog, og budskabet er vel ganske klart: Verden er ond og hyklerisk, ligesom mennesker er det - og det er der ikke noget at gøre ved! Sådan er det bare, og alle de fortabte, som føler konse-kvensen af denne ondskab, må bare væbne sig med tålmodighed, for lyksaligheden i Guds rige venter dem. Engang skal alt blive godt, selv om det lige nu ser sort ud. Dette tema går igen i ganske mange af salmebogens salmer, der selvsagt er med, fordi de afspejler kirkens budskab, som vel er dette evangelium for Guds (kejserens?) børn om, at Guds rige kommer og gør en ende på al elendigheden og ondskaben i verden - ja, gør en ende selv på døden. Det er også det gennemgående budskab i Det nye Testamente - ikke mindst hos Paulus. Men var det også Jesu egen forkyndelse?


Det er jo om noget et passivicerende budskab. Kristne skal ikke sætte sig imod det onde, men bære alt med et smil - i bevidst-heden om, at frelsen nok skal komme. Kristne skal slet ikke gøre oprør mod det bestående - mod øvrigheden - men underordne sig stille og roligt, uanset beskaffenheden af den bestående orden. Det var lidt af et hovedanliggende for Martin Luther, der jo har lagt navn til den danske statskirke fra 1536. Luther frygtede anarkiet som pesten og er kendt for sit bramfri råd til fyrsterne, da de undertrykte bønder gjorde oprør: Slå dem ned som gale hunde! Oprør mod øvrigheden er ifølge ham simpelt hen ukristeligt, og det kan øvrigheden jo så være glad for. Luther løb dog ind i fortolknings-vanskeligheder, da han på trods af sin kristne grundholdning til oprør sagde god for fyrsternes oprør mod den katolske kejser Karl V. Han måtte forklare det med, at oprør i visse tilfælde kunne tillades, dersom øvrigheden var tyrannisk eller direkte Antikrist, som f.eks. Paven. Så var ulydighed og oprør på sin plads. Men ellers ikke. Men hvornår er øvrigheden tyrannisk, og hvem skal afgøre det, Martin?


Der var andre kristendomsopfattelser i spil i dette rasende 16. århundrede, som gik på, at evangeliet netop var en opfordring til at kaste undertrykkelsens åg af sig og gøre op med den under-trykkende øvrighed. Kristendom blev her opfattet som en friheds- og oprørsbevægelse for arme og undertrykte mennesker, men disse opfattelser blev med hård hånd fejet af bordet af Luther som sværmerier - bragt til torvs af mennesker, der hverken forstod evangeliet eller den virkelighed, de levede i, men lod sig forføre af drømme og falske forhåbninger til stor skade både for sig selv og for samfundet som helhed. En af Luthers argeste modstandere i reformationskampen var Thomas Müntzser, der netop plæderede for en tiltrængt samfundsomvæltning af det feudale fyrstedømme, hvilket i sidste ende kostede ham hovedet. Han er senere blevet nærmest helgenkåret af bl. a. Friedrich Engels for sine revolutio-nære socialistiske og kommunistiske tanker, og i det gamle Østtyskland figurerede han på pengesedlerne.

Kampen dengang som nu stod ikke om, hvorvidt evangeliet var et politisk skrift eller ej, selv om det ofte er blevet og stadig bliver hævdet, men om hvilken politik, der skulle udledes af det: Det bestående feudale og imperiale klassesamfund eller en form for egalitær socialisme eller kommunisme.

Martin Luther i Melchior Lorcks streg

Begge dele er teologisk plausible fortolkninger af Det nye Testa-mente, der som tidligere nævnt mere har form af en debatbog end af en helstøbt uomgængelig sandhed. Nu blev det Martin Luthers og den franske teolog Jean Calvins fortolkninger, der kom til at dominere Nord- og Mellemeuropa og dets mange kolonier helt op til vore dage, men man kan vel godt hævde, at Thomas Müntzer på sæt og vis stod fadder til den socialistiske bevægelse, der bredte sig over store dele af verden i det 19. og 20. århundrede. Den igangværende bitre globale kamp mellem liberalismen på den ene side og socialismen på den anden, som liberalisterne kalder kampen mellem demokrati og autokrati eller rent ud mellem frihed og diktatur, kan derfor også med lidt god vilje ses som en videreførelse af de reformatoriske kampe i det 15. og 16. århund-redes Europa.

2024